FAQ för hantverkare

Done logo

Vanliga frågor

Hur kommer vi som hantverksbolag igång och använder Done?

Du kan antingen registrera dig på hemsidan eller skriv i chatten nedan för att komma i kontakt med Done-teamet som går igenom processen med dig för att komma igång.

Innan du kan börja ta emot kunder via Done så kommer vi gå igenom en kontrollprocess där vi kollar av:

  • Certifikat som krävs för ditt arbetsområde
  • Kreditupplysning (görs löpande under tiden du använder Done)
  • Referenser från tidigare projekt
  • Eventuella betyg från externa plattformar
  • Att ni ej finns med på någon svartlista (t.ex. Råd & Röns svarta lista)
  • Ansvarsförsäkring

För att kunna använda Done krävs även att du har ett registrerat bolag, samt är godkänd för moms och F-skatt.

Om du uppfyller kriterierna ovan så kan du komma igång och använda Done! Du får då en länk till Done-appen där du hanterar alla dina kundprojekt.

Registrera dig här

Vilka hantverkstjänster kan jag som företag erbjuda via Done?

Done täcker in de flesta hantverkartjänsterna, bland annat:

  • Målare
  • Golvslipare/golvläggare
  • Elektriker
  • VVS
  • Plattsättare
  • Snickare

Erbjuder du hantverkartjänster inom ett område som ej är nämnt ovan är du välkommen att kontakta oss via chatten nedan eller kontakt@doneservices.se.

Inom vilka geografiska områden kan jag ta uppdrag som hantverkare?

Som hantverkare kan du för närvarande ta uppdrag i Stockholm med omnejd via Done. Registrera dig nedan för att gå igenom Dones ansökningsprocess och komma igång med att ta emot kunder.

Registrera dig här

Vilken storlek på uppdrag kan jag förvänta mig från Done?

Uppdragen via Done ligger vanligtvis mellan 2 000-150 000 kr. Detta då mindre uppdrag (t.ex. hänga upp en hylla) ofta är för små jobb för våra certifierade hantverkare att ta sig an, medan större jobb ofta kräver hembesök innan offert kan lämnas.

Då ni börjar använda Done kan ni ange till er support-kontakt på Done vilka ungefärliga intervaller ni vill ta emot uppdrag inom.

Registrera dig här

Vad kostar det att använda Done som hantverkarbolag?

Att använda appen, ta emot kundförfrågningar samt videosamtal är helt kostnadsfritt. Du betalar endast för godkända offerter, där vi tar en överenskommen procent per godkänd offert.

Kontakta Done på kontakt@doneservices.se eller registrera dig nedan för att få mer information kring pris per godkänd offert.

Registrera dig här

Vad krävs som hantverkarbolag för att använda Done?

För att få ta emot kunder via Done krävs att du blir godkänd av oss baserat på nedan dokument och kontroller:

  • Certifikat som krävs för ditt arbetsområde
  • Kreditupplysning (görs löpande under tiden du använder Done)
  • Referenser från tidigare projekt
  • Eventuella betyg från externa plattformar
  • Att ni ej finns med på någon svartlista (t.ex. Råd & Röns svarta lista)
  • Ansvarsförsäkring

För att kunna använda Done krävs även att du har ett registrerat bolag, samt är godkänd för moms och F-skatt.

Registrera dig här

Varför har ni videosamtal istället för hembesök?

Done använder den senaste tekniken för att göra arbetet mellan kund och hantverkare så smidigt som möjligt. En del i det är att ersätta de traditionella hembesöken innan offert med videosamtal. Genom att använda videosamtal sparar både hantverkare och kund tid på onödiga hembesök innan offert ges. Dessutom spar vi på miljön!

Våra snittsamtal i appen är 7 minuter - under denna tid hinner du som hantverkare fråga om all nödvändig information och be kund visa upp vad projektet gäller för att du ska kunna ge en relevant offert, samt planera in arbetsstart. Under samtalet är det även viktigt att du förklarar för kund kring hur arbetet kommer att gå till och arbetets omfattning, så att kund förstår kostnaderna som uppstår kopplat till arbetet.

Hur lång tid tar ett videosamtal i er app?

Våra snittsamtal i appen är 7 minuter - under denna tid hinner du som hantverkare fråga om all nödvändig information och be kund visa upp vad projektet gäller för att du ska kunna ge en relevant offert, samt planera in arbetsstart. Under samtalet är det även viktigt att du förklarar för kund kring hur arbetet kommer att gå till och arbetets omfattning, så att kund förstår kostnaderna som uppstår kopplat till arbetet.

Om appen/teknisk support

Hur hittar jag Done-appen?

Du hittar Done-appen på App Store (iPhone) samt Google Play (Android).

Jag vill ta bort mitt konto

Om du vill ta bort ditt konto från Done skickar du ett mail till kontakt@doneservices.se så hjälper vi dig att ta bort ditt konto och all din data.

Jag har en Android-telefon, fungerar appen då?

Japp ✌️